دنیای نرم افزار و تکنولوژی

مکانی برای آشنایی با دنیای نرم افزارهای کامپیوتر

دنیای نرم افزار و تکنولوژی

مکانی برای آشنایی با دنیای نرم افزارهای کامپیوتر

بایگانی

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

تلگرام یکی از ده پیام‌رسان برتر جهان محسوب می‌شود که برای هر دو سیستم اندروید و iOS در دسترس است. این اپلیکیشن به صورت گسترده در آمریکا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما با ارایه قابلیت‌هایی مانند گفت‌وگوی رمزگذاری شده و تشکیل گروه با حدود دویست هزار عضو محبوبیت ویژه‌ای در بین کاربران سراسر جهان دارد. هفته گدشته به این پیام رسان حمله شده است و تلگرام چین را مسئول حمله سایبری می داند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان فایل‌های صوتی و ویدیویی را حتی با حجم زیاد به اشتراک گذاشت و اسناد را با هر پسوندی به یکدیگر ارسال کرد. به تازگی توییتی از طرف پاول دورف، مدیر اجرایی تلگرام منتشر شده که در آن دورف چین را مسئول حمله سایبری هفته گذشته که منجر به قطع دسترسی برخی کاربران شد، دانسته است.

دورف ابراز کرده است که منشا آدرس‌های اینترنتی حمله DDoSبه چین برمی‌گردد. در این نوع از حمله مقدار زیادی از درخواست‌ها به صورت همزمان ارسال می‌شود که موجب اخلال در نرم‌افزار و عدم دسترسی بسیاری از کاربران می‌شود. دورف این حمله را قدرتمندانه و هدفمند توصیف کرده و آن را با اعتراض‌های هنگ کنگ مرتبط دانسته است. هنگ کنگی‌ها از چندی پیش در اعتراض به قانون برگرداندن مجرمین به چین، دست به اعتراضات گسترده‌ای زده‌اند. دورف بیان کرده است که در گذشته نیز حمله‌های DDoS هنگام اعتراض در هنگ کنگ صورت پذیرفته است.

با توجه به رمزگذاری محتوای پیام‌های ارسالی، تلگرام در تمام کشورها بین معترضین اپلیکیشنی شناخته شده است که به آنها اجازه می‌دهد دور از چشم مسئولین هماهنگی‌های لازم برای اجتماعات حداقل دویست هزار نفری را انجام دهند. حمله DDoS به تلگرام موجب می‌شود تا انجام هماهنگی‌ها برای حضور در زمان و مکانی مشخص ناممکن و در عمل اعتراضات در نطفه خفه شوند.

دولت چین هرگونه ارتباطی در این خصوص را رد کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین، Geng Shuang، دیروز در گزارش کوتاهی بی‌اطلاعی خود از این حادثه را اعلام کرده بود. فکر می کنید مسئول این حمله چه کشوری بوده و چه سودی از آن می برد؟

نرم افزار حسابداری
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۲۹
computrer admin

رمزارز فیسبوک که احتمالا همین هفته معرفی می‌شود، از همین حالا حمایت چندین کمپانی معتبر را پشت سر خود می بیند و با همین پشتوانه می تواند بیتکوین را به چالش بکشد.

این رمزارز که احتمالا «لیبرا» (Libra) نام خواهد داشت، از حمایت شرکت های معتبری نظیر ویزا، مسترکارت، پی پال، اوبر و بوکینگ برخوردار است. هر یک از این کمپانی ها با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری روی این رمزارز به عضویت «انجمن لیبرا» در آمده و به صورت مستقل از فیسبوک، به مدیریت این ارز دیجیتال می پردازند.

وال استریت ژورنال در گزارشی جدید مدعی شده که تنها سه روز تا معرفی رمزارز لیبرا باقی مانده و از سال آینده میلادی شاهد ارائه رسمی آن خواهیم بود. حمایت موسسات مالی نظیر ویزا و مسترکارت از لیبرا در نوع خود جالب است چرا که رمزارزها اساسا جایگزینی ارزانتر برای شبکه های پرداخت آنها به شمار می روند. WSJ بر این باور است که هدف آنها از این سرمایه گذاری کلان نظارت بر بلندپروازی های زاکربرگ در زمینه پرداخت و برخورداری آنتی ویروس قوی از محبوبیت لیبرا به واسطه ۲.۴ میلیارد کاربر فعال فیسبوک است.

انتظار می رود لیبرا یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت باشد که به آنها استیبل کوین (Stablecoin) می گویند. ارزش این رمزارزها برخلاف بیت کوین و اتریوم از طریق سبدی از ارزهای دولتی تضمین شده و بدین ترتیب از نوسانات شدید در ارزش آن خبری نخواهد بود. ثبات قیمت لیبرا نه تنها مانع از بازی نهنگ ها با آن می شود بلکه پتانسیل جذب بسیاری از شهروندان کشورهای در حال توسعه نظیر ایران را نیز دارد چرا که آنها به دنبال راهی برای حفظ ارزش دارایی خود هستند.

فیسبوک امیدوار است علاوه بر امکان نقل و انتقال رمزارز لیبرا در پیام رسان های واتس اپ و مسنجر خود، امکان استفاده از آن در سرویس های محبوب را با همکاری شرکت های دیگر نیز فراهم کند. نرم افزار حسابداری این کمپانی حتی در حال تلاش برای توسعه دستگاه های شبیه ATM است که به کاربران امکان تبدیل پولشان به لیبرا را می دهد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۲۹
computrer admin

اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر تعلیق تولید و عرضه‌ی لپ تاپ های هواوی منتشر شد. اما کمپانی چینی ضمن رد چنین ادعاهایی، از معرفی یک محصول جدید در ماه آینده خبر داد.

به گفته‌ی یکی از کارکنان هواوی که نخواست نامش فاش شود، محصولات کامپیوتری جدید کمپانی در حال تولید هستند. چنین جمله‌ای می‌تواند این معنا را داشته باشد که پایان کار لپ تاپ های هواوی به هیچ وجه نزدیک نیست و سرمایه‌گذاری در این عرصه ادامه دارد. او تاکید کرد که هواوی برای ورود به تجارت نوت بوک، تحقیقات پردامنه و برنامه‌ریزی بلند مدتی کرده است.

این منبع همچنین فاش کرد که یک PC جدید در ماه ژولای معرفی خواهد شد و نرم افزار حسابداری آسان با توجه به تغییرات عمده در پیکربندی و مدل، حتی شاید این دستگاه در قالب یک سری کاملا تازه عرضه شود.

از زمانی که دولت آمریکا نام هواوی را به لیست سیاه تجاری خود اضافه کرد، شایعاتی بسیاری درباره توقف خطوط تولید یا تجارت‌های مختلف آن شنیده می‌شود. البته این کمپانی با وجود اذعان به مختل شدن فعالیت‌های تجاری خود در اثر تحریم‌ها، به گذر از این مرحله دشوار خوش‌بین است.

این را هم باید گفت که روند ساخت لپ تاپ های هواوی بدون پشتیبانی کمپانی‌های آمریکایی، با چالش بزرگی همراه خواهد بود. به هر حال غول تکنولوژی چین که به خود مطمئن است و باید دید بدون همراهی شرکت‌های آمریکایی، چگونه عمل خواهد کرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۲۸
computrer admin

در حال حاضر هواوی دومین تولید کننده بزرگ بازار گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی است و این شرکت چینی یکی از رقبای اصلی سامسونگ و اپل به شمار می‌رود، در واقع هواوی تهدید بزرگی برای این دو شرکت در بازار جهانی به شمار می‌رود. حال مینگ چی کو یکی از تحلیلگران معروف بازار موبایل، معتقد است که تحریم هواوی توسط آمریکا در نهایت به نفع اپل و سامسونگ تمام خواهد شد.

اخیراً گوگل و برخی از شرکت‌های تولید کننده قطعات اولیه ساخت گوشی‌های هوشمند در راستای حکم دولت آمریکا هواوی را تحریم کرده‌اند و محدودیت و مشکلات بسیاری را برای این شرکت بزرگ به وجود آورده‌اند. پیش از تحریم‌های اعمال شده تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که فروش گوشی‌های هوشمند هواوی تا پایان سال 2019 به 270 میلیون دستگاه خواهد رسید؛ اما در هفته‌های اخیر نظر تحلیلگران کاملاً تغییر کرده است و به سرمایه گذاران هشدار داده‌اند که با توجه به تحریم‌های موجود فروش گوشی‌های هوشمند هواوی به شکل چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و دسترسی به فروش 270 میلیون دستگاهی در شرایط فعلی ممکن نیست.

اگر هواوی بتواند سیستم عامل جایگزین خود برای اندروید را تا ماه جولای بر روی گوشی‌های هوشمند عرضه کند، در خوش‌بینانه ترین حالت این شرکت تا پایان سال 2019 به فروش 240 تا 250 میلیون دستگاه دست پیدا خواهد کرد؛ اما متاسفانه اخیراً مدیران هواوی اعلام کرده‌اند که سیستم عامل اختصاصی این شرکت تا اوایل سال 2020 آماده عرضه نخواهد شد و احتمال عرضه آن در سال 2019 بسیار کم است. با توجه به تاخیر چندماهه در عرضه سیستم عامل اختصاصی هواوی و ممنوعیت ثبت لایسنس اندروید برای گوشی‌های جدید این شرکت، باعث می‌شود تا فروش گوشی‌های هواوی تا پایان 2019 حدود 10 میلیون دستگاه کاهش پیدا کند.

اگر هواوی به روند تکمیل سیستم عامل اختصاصی خود سرعت نبخشد و عرضه آن را تا سال 2020 به تاخیر بیندازد، بدون شک آمار فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت در پایان سال 2019 به 180 تا 200 میلیون دستگاه کاهش پیدا خواهد کرد که بسیار کمتر از انتظارات سهام داران این شرکت است؛ در نتیجه با این ارقام اپل از هواوی سبقت خواهد گرفت و هواوی به جایگاه سوم تنزل پیدا خواهد کرد.

از طرفی محدودیت‌های تجاری اعمال شده از سوی آمریکا برای برندهای چینی به خصوص هواوی باعث شده است تا این برند محبوب بخش عمده‌ای از بازار آمریکا را از دست بدهد؛ نرم افزار حسابداری مهد کودک حتی تحریم‌های آمریکا باعث شده است تا برخی از اپراتورها در کشورهای اروپایی و آمریکایی فروش گوشی‌های هوشمند هواوی را متوقف کنند، به همین دلیل مینگ چی کو تحلیلگر معروف بازار موبایل معتقد است که تحریم‌های آمریکا در نهایت به نفع اپل و سامسونگ تمام خواهد شد.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۸ ، ۲۰:۰۸
computrer admin

سابقه کاری یکی از معیارهای مهم کارفرمایان در استخدام است و معمولا این موضوع به قدری مهم است که توانایی و معیارهای دیگر نادیده گرفته می‎شود. تاکید بیش از اندازه بر این موضوع نگرانی زیادی در بین افراد بی تجربه به ویژه دانشجویان ایجاد می کند. نگرانی که گاهی باعث دلسردی و ناامیدی شده و آنان را از تلاش باز می‎دارد. من در این مقاله به کارهای مفیدی که دانشجویان رشته حسابداری و حتی سایر دانشجویان می‎توانند در دوره دانشگاه انجام دهند تا پس از فارغ التحصیلی بتوانند سریع تر وارد بازار کار شوند ذکر می‎کنم. از شما تقاضا دارم اگر تجربه و یا نظری در این مورد دارید در انتهای مقاله آن را با ما و سایر دوستان در میان بگذارید.

نکته اول- ظاهر مناسب:

شخصی که برای اولین بار شما را می‎بیند و هیچ شناختی از شما ندارد از روی ظاهر و پوشش در مورد شما قضاوت خواهد کرد. اینکه آیا می‎توان مسئولیتی را به شما واگذار کرد یا نه در اولین مرحله از روی ظاهر شما قضاوت می‎شود و بعد از آن در زمان مصاحبه بر اساس دانش و تجربه شما. بنابر این تلاش کنید با ظاهری آراسته و مرتب در مصاحبه شرکت کنید و بعد از استخدام هم ضوابط و قوانین شرکت را رعایت کنید. بعید است مدیر شرکت، شخصی را که خارج از ضوابط و قوانین شرکت عمل می‎کند استخدام کند یا همکاری خود را با او ادامه دهد.

نکته دوم – رعایت موازین اخلاقی:

موازین اخلاقی از مواردی هستند که حتما باید  به آن‎ها عمل کنید. رازداری، امانت‎داری، راستگویی و … مورد قبول افراد بسیاری هستند و دانشجویان رشته حسابداری و حسابداران باید در حد زیادی به این موارد پایبند باشند.

نکته سوم – اهمیت درس و آموزش‎های دانشگاهی:

افراد زیادی هستند که خواسته یا ناخواسته اهمیت آموزش‎های دانشگاهی را نادیده می‎گیرند. از نگاه این افراد آموزش‎های ارائه شده در دانشگاه فقط مناسب نمره گرفتن (در اصلاح پاس کردن) است و کاربرد دیگری ندارد. در حالی که در واقعیت چنین نیست و معلومات و آموزش های دانشگاهی در بازار کار به شدت مورد نیاز هستند و نمی‎توان بدون دانستن آن‎ها به حسابدار ماهری تبدیل شد. بنابر این تلاش کنید اطلاعات و آموزش‎های دانشگاهی را با این دید مطالعه کنید که آن اطلاعات در آینده‎ای که چندان هم دور نیست مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین حتما بخش‎هایی از کتاب را که جز سرفصل‎های آموزشی نیست هم مطالعه کنید تا دانش شما اضافه شود.

نکته چهارم – مطالعه سایر کتاب‎ها و منابع:

در کلاس‎های دانشگاه معمولا کتابی را به عنوان منبع هر درس به دانشجویان معرفی می‎کنند. این موضوع درباره دانشجویان رشته حسابداری هم انجام می شود. پیشنهاد می‎کنم برای اشتغال سریعتر به  کتاب‎ها و به ویژه جزوه های ارائه شده توسط اساتید بسنده نکنید و مطالعه سایر کتاب‎ها و منابع آموزشی را هم جدی بگیرید به خصوص استانداردهای حسابداری که توسط سازمان حسابرسی تدوین میشود، قانون مالیات‎های مستقیم، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون تجارت، قانون کار، قانون تامین اجتماعی. مطالعه مطالب و آئین نامه‎ها و بخش نامه‎های سایت سازمان امور مالیاتی، سایت سازمان تامین اجتماعی و سایت‎های آموزش حسابداری معتبر هم کمک شایانی به افزایش دانش شما می‎کند.

 

نکته پنجم – دوره های آموزشی:

شرکت در دوره‎های آموزش حسابداری، آشنایی با قوانین، دوره‎های اظهارنامه مالیاتی، دوره‎های ارزش افزوده و …  هم از گزینه‎های دیگری است که در کنار آموزش‎های دانشگاهی می‎تواند برای شما مفید باشد و زودتر شما را به هدف برساند.

نکته ششم – ارتباطات:

سعی کنید ارتباط خوبی با افرادی که در کار نرم افزار حسابداری مشغول به کار هستند و یا جایگاهی دارند برقرار کنید و دایره ارتباطات خود با اینگونه افراد را گسترش دهید. احتمال اینکه از طریق یکی از همین افراد به جایی معرفی شوید بسیار زیاد است. البته منظور من مطلقا پارتی بازی نیست. منظور من این است که آنقدر دانش و اطلاعات خود را افزایش دهید تا افرادی که شما را می‎شناسند شما را به عنوان یک گزینه برای معرفی به کار در نظر داشته باشند. از جمله این افراد اساتیدی هستند که در بیرون دانشگاه به عنوان مشاور مالی، مدیر مالی و … هم مشغول به کار هستند. اگر شما خود را به عنوان علاقمند واقعی به پیشرفت و تجربه کاری معرفی کنید و استاد شما این دید را داشته باشد که از نظر حرفه ای و اخلاقی می‎توان روی شما حساب کرد  به احتمال زیاد در صورت نیاز شما را به شرکت‎ها معرفی خواهد کرد و یا حتی از شما بابت انجام پروژه های خود استفاده خواهد نمود. این موضوع در مورد دانشجویان رشته حسابداری که همزمان با تحصیل مشغول به کار هستند هم مصداق دارد و شما ممکن است از طریق آن‎ها بتوانید در جایی مشغول به کار شوید.

نکته هفتم – کسب تجربه همزمان با تحصیل:

دوره دانشگاه به دو دلیل بهترین زمان برای کسب تجربه کاری است. دلیل اول این است که شما زمان کافی برای انجام کار دارید. دلیل دوم این است که چون معمولا دغدغه تامین هزینه و مخارج را ندارید می‎توانید با حقوق و مزایای کمتری مشغول به کار شوید. حتی می‎توانید برای کسب تجربه به صورت رایگان هم کار کنید و بعد از مدتی که تجربه کافی کسب کردید به درآمد فکر کنید. موسسات و شرکت‎های ارائه دهنده خدمات مالی معمولا به دنبال افراد بی‎تجربه و یا کم تجربه و دانشجویان رشته حسابداری برای همکاری هستند. کافی است سری به سایت‎های استخدام بزنید و یا در سایت گوگل مواردی مانند استخدام کار آموز حسابداری، مراکز کار آموزی حسابداری، استخدام حسابدار بی‎تجربه را جستجو کنید. حتما محیط و شرایط همکاری با این موسسات را در نظر بگیرید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

مهم:

  • بابت دانشگاهی که در آن تحصیل می‎کنید خود را سرزنش نکنید چون نام دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید تاثیری در استخدام شما ندارد. موضوع تعیین کننده دانش شماست نه نام دانشگاه.
  • هیچگاه مایوس نشوید. مطمئن باشید روزی در جایی مشغول به کار خواهید شد. تلاش کنید آن روز اطلاعات کافی و خوبی درباره شغل خود داشته باشید تا همه چیز را از صفر شروع نکنید.

لطفا این مطلب را با دانشجویان عزیزی که میشناسید اشتراک گذاری کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۳۰
computrer admin

آنچه یک حسابدار حرفه‎ای باید بداند شامل مجموعه‎ای از مهارت‎ها، اطلاعات و استانداردهای نرم افزار حسابداری  و قوانین است. هر چند با توجه به ماهیت شغل حسابداری و نوع واحد تجاری که یک حسابدار در آن فعالیت دارد نمی‎توان به طور دقیق و کامل همه آنچه را که یک حسابدار موفق باید از آنها اطلاع داشته باشد را مشخص نمود اما میتوان مهمترین این موارد را مشخص نمود.

این موارد در رشته حسابداری بسیار مهم بوده و مشخصات بارز افراد موفق در زمینه حسابداری (از نظر جایگاه شغلی و اجتماعی و همچنین درآمد) در مرحله اول آشنایی و پس از آن تسلط کافی به این قواعد و قوانین می باشد. اهمیت این موارد تا حدی است که حتی گاهی باعث می شود شخصی با تجربه کاری بیشتر در قیاس با شخص کم تحربه تری که به قوانین آشنایی یا تسلط کافی دارد در رتبه پایین تری قرار داشته باشد و حتی درآمد کمتری نیز نصیب وی شود.

ویژگی‎های یک حسابدار حرفه‎ای:

در ادامه چند مورد از مهمترین موارد و قوانینی که یک حسابدار حرفه‎ای باید با آن‎ها آشنا باشد را به طور خلاصه عنوان می کنیم هر چند مطمئن هستیم موارد بسیار بیشتری در انجام امور مالی مورد نیاز می باشد:

۱- استانداردهای حسابداری سازمان حسابرسی:

استانداردهای حسابداری در کشور ما توسط سازمان حسابرسی تدوین و تهیه می شود. این استانداردها، چارچوب اصلی فعالیت حسابداران را مشخص نموده و بیان می کنند که حسابداران در موارد گوناگون چه رقتارهایی باید داشته باشند، چه ثبت هایی صادر کنند و به طور کلی در چه چارچوب مشترکی فعالیت داشته باشند. این موارد به طور کلی در کتابهای آموزش حسابداری نیز در نظر گرفته می شود. از جمله مهمترین مواردی که حسابداران باید تسلط کافی به آن داشته باشند “استانداردهای حسابداری” می باشد.

۲- قانون مالیات‎های مستقیم:

بدون تردید بخش حسابداری هر واحد اقتصادی در مرحله ای از فعالیت خود، با مالیات و قوانین آن ارتباط پیدا می کند. از جمله این موارد مالیات حقوق پرسنل، مالیات اجاره، مالیات عملکرد و … می باشد. در بسیاری از موارد حسابداران باید در خصوص مسائل مالیاتی تصمیم گیری نموده و به بهترین روش، منافع واحد اقتصادی خود را حفظ کنند. در ضمن یکی از بهترین منابع درآمد برای حسابداران فعالیت در زمینه مسائل مالیاتی اعم از مشاوره مالیاتی و تهیه و تنظیم اظهارنامه می باشد. منبع مورد استفاده در این مورد، قانون مالیات های مستقیم کشورمی باشد. آشنایی با قانون مالیات های مستقیم لازمه کار یک حسابدار حرفه ای می باشد به ویژه با توجه به تغییراتی که در قانون مالیات های کشور طی سال گذشته انجام شده و سهم بیشتری بابت مالیات در درآمدهای کشور در نظر گرفته شده است
(مقاله ای در خصوص آشنایی با قانون مالیات های مستقیم در سایت حساب آموز ارائه شده که می توانید آن را از اینجا مطالعه کنید).

۳- قانون مالیات بر ارزش افزوده:

از جمله جدیدترین منابع درآمد کشور، مالیات بر ارزش افزوده می باشد که قانون مربوط به آن از چندین سال پیش تصویب شده بود ولی اجرا نمی شد. با برنامه ریزی های انجام شده، اجرای این قانون از مهر ماه سال ۱۳۸۷ آغاز شده است و تاکنون بسیاری از افزاد در جایگاه فعالان اقتصادی و حتی مصرف کنندگان نهایی کالا و خدمات بخشی از درآمد خود را بابت مالیات ارزش افزوده و عوارض پرداخت کرده اند. بی اطلاعی از این قانون و عدم انجام تکالیف مقرر شده جهت مودیان مالیات بر ارزش افزوده، جرائم بسیار سنگینی در پی دارد. در صورتی که حسابداران از این قانون به میزان کافی اطلاع نداشته باشند باید منتظر عواقب بعدی آن باشند.
(مقاله مربوط به تعریف ارزش افزوده و ثبتهای حسابداری آن را می توانید از  مطالعه کنید)

۴- قانون کار:

قانون کار تعیین کننده ضوابط بین کارگر (کارمند) و کارفرما و شرایط محیط کار آنان می باشد. مفاد این قانون باید در زمان عقد قرارداد، تعیین حق و حقوق پرسنل، حق و حقوق کارگر و کارفرما نسبت به هم و … در نظر گرفته شده و در روابط بین آنان لحاظ شود. آگاهی از این قانون می تواند شما را به عنوان حسابداری که توان بالایی دارد معرفی نموده و باعث برخورداری شما از جایگاه بالاتری شود.

۵- قانون تامین اجتماعی:

در این قانون حق و حقوق کارگران و کارفرمایان نسبت به هم در خصوص مواردی مانند بیمه، بازنشستگی و شرایط آن، از کار افتادگی و شرایط آن، درمان و .. بیان شده است. از جمله مهمترین موارد ذکر شده در این قانون بیمه پرسنل می باشد که حسابداران در طی ماه حداقل یک با آن برخورد دارند (در زمان محاسبه حقوق و سهم بیمه پرسنل). پیشنهاد می کنیم به صورت دقیق مفاد این قانون را مطالعه کنید. در صورت داشتن اطلاعات کافی و فعالیت در این زمینه می توانید درآمد بسیار خوبی کسب نمایید.

۶- قانون تجارت:

در این قانون ضوابط و قوانین مربوط به تشکیل شرکت های تجاری اعم از شرکت های سهامی عام، شرکت های سهامی خاص، وظایف سهامداران و بازرسان، نحوه تقسیم سود، انحلال شرکت ها، تشکیل جلسات و … بیان شده است و حسابداران در این خصوص باید با موارد موجود در این قانون آشنایی کافی داشته باشند تا در مواقع لزوم بهترین تصمیم گیری را انجام دهند.

۷-سایر قوانین و قواعد:

حسابداران باید به فراخور جایگاه و زمینه فعالیت خود، با موارد و قوانین بسیار بیشتری نیز آشنایی داشته باشند که به طور خلاصه برخی از این موارد در ادامه ذکر می شود:
قانون چک
قانون مدنی کشور
قانون تجارت الکترونیکی
قانون مجازات اسلامی
قوانین بودجه و …

نکته:
۱-حسابداران می توانند با کسب تجربه، در هر یک از موارد به صورت جداگانه فعالیت داشته باشند و یا با داشتن همه این اطلاعات، در شرکت ها یا سازمان های گوناگون فعالیت کنند.
۲- اگر واقعا به دنبال پیشرفت و افزایش درآمد در رشته حسابداری هستید بدون شک باید همزمان با برنامه ریزی و تلاش، به موارد فوق آشنایی و تسلط کافی داشته باشید. بدون آشنایی کافی با قوانین فوق، نباید در رشته حسابداری انتظار پیشرفت داشته باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۲۸
computrer admin

احتمالاً می دانید PCI Express 3.0 که سال 2010 عرضه شده، بیش از حد ماندنی شده است اما همین چند روز قبل بود که AMD برای اولین بار PCIe 4.0 را با پهنای باند دو برابری به مادربردهای رده مصرف کننده آورد. کارگروه علایق ویژه PCI-SIG که پشت استاندارد PCI Express قرار دارد، حالا می‌کوشد توسعه نسخه‌های جدیدتر سریع‌تر صورت بگیرد و به همین منظور تنها با گذشت دو سال از معرفی PCIe 4.0، امروز شاهد عرضه مشخصات رسمی PCIe 5.0 بودیم که یک‌بار دیگر پهنای باند را دو برابر می‌کند.

می‌توان گفت استاندارد جدید PCIe 5.0 که بر پایه PCIe 4.0 ساخته شده است، در ادامه همین نسخه است. این استاندارد جدید یک‌بار دیگر نرخ تبادل را دو برابر افزایش داده و حالا به 32 میلیارد تبادل در ثانیه (گیگاترانفسر در ثانیه) می‌رسد. به عبارتی دیگر، پهنای باند یک شکاف PCIe x1 تقریباً به 4 گیگابایت در ثانیه و پهنای باند یک شکاف x16 به نزدیک به 64 گیگابایت در ثانیه می‌رسد. برای درک بهتر این موضوع شاید بد نباشد اشاره کنم پهنای باند یک شکاف PCIe 1.0 x16 تنها 4 گیگابایت در ثانیه است، بنابراین ظرف یک دهه و نیم اخیر تعداد خطوط ارتباطی لازم برای ارائه پهنای باند 4 گیگابایت در ثانیه به یک شانزدهم کاهش یافته است.

سازندگان می‌توانند از پتانسیل بالای PCIe 5.0 برای افزایش سرعت انتقال دادها یا کاهش پیچیدگی طراحی بهره بگیرند. این استاندارد امکان دست یابی به کارایی بالاتر را می‌دهد اما در عین حال سازندگان می‌توانند از تعداد کمتری خط ارتباطی برای ارائه کارکردهای مورد نظرشان استفاده کنند که طراحی محصولات را ساده‌تر می‌کند. این تنها بخش تئوری PCIe 5.0 است، در بخش طراحی فیزیکی PCIe 5.0 پایه استانداردهای ارتباطی آتی خواهد بود و اینتل اعلام کرده فناوری ارتباطی CXL را بر پایه PCIe 5.0 طراحی کرده‌اند.

حال باید منتظر ماند و دید چند سال با به‌کارگیری PCIe 5.0 در محصولات رده مصرف کننده فاصله داریم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۲۵
computrer admin

عقد قرارداد در بسیاری از کارهای تجاری ، مالی ، حقوقی و غیره بین دو یا چند نفر انعقاد میگردد و بسته به نوع آن و مواردی که ذکر شده و حتی ذکر نشده تبعات حقوقی برای انعقاد کنندگان دارد .

 

تعریف قرارداد

قرارداد یک تعهد حقوقی بین یک یا چند نفر یا میان اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت ها و موسسات و ادارت دولتی و غیر دولتی بوده که بسته به نوع آن فرمت و موارد ذکر شده در آن متفاوت است .

 

اگر عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی باشد باید چه مورادی رعایت گردد ؟

اگر قرارداد بین یک یا چند شخص حقیقی منعقد شود باید در درجه اول سن بلوغ و عقل رس بودن تمامی طرفین و ممنوع معامله نبودن آنها بررسی و از ان اطمینان حاصل شود چون در غیر این صورت قرارداد خود به خود ارزش قانونی نخواهد داشت .

اگر عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی باشد باید رضایت کلیه افراد طرف قرارداد وجود داشته و اجبار و تهدید یا تطمیع در کار نباشد .

در عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی هیچ گونه اهانتی به هیچکدام از افراد طرف معامله وارد نشود .

هنگامی که قراردادی بین اشخاص حقیقی منعقد میشود باید موضوع مورد معامله به صراحت در متن آن مشخص باشد و ابهامی در کار نباشد .

معامله بین اشخاص حقیقی باید کاملا مشروع و قانونی بوده و معامله ای که در آن کار غیر قانونی و غیر انسانی انجام شود خود به خود ارزش قانونی نخواهد داشت و همه طرفین در مقابل قانون مسئول خواهند بود .

 

 

مروری بر  قوانین حقوق و دستمزد

 

در عقد قرارداد بین اشخاص حقوقی باید چه مواردی رعایت گردد ؟

در درجه اول کسانی باید پشت میز قراداد بنشینند که حق امضا و عقد قرارداد به صورت رسمی داشته باشند

عقد قرارداد بین اشخاص حقوقی در صورتی مورد اعتماد است که ارزش اقتصادی و مالی داشته باشد

مثل قراداد بین اشخاص حقیقی باید موضوع مورد معامله و قرارداد به طور کامل روشن و صریح بوده و ابهامی در کار نباشد .

اگر قراداد مثلا در مورد چیزی باشد که هنوز تولید یا ایجاد نشده است مثلا وقتی قراداد پیش خرید برای محصولی بسته میشود باید مشخصات محصول با جزییات کامل و تعداد و تمام موراد مربوط به ان در قرارداد قید شود .

در عقد قرارداد بین اشخاص حقوقی باید صاحب مال یا نماینده قانونی آن حضور داشته تا قرارداد رسمی و قانونی باشد در غیر این صورت تصرف در مال غیر محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت .

در عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی یا حقوقی باید مدت قرارداد روشن باشد

در عقد قرارداد باید مدت زمان ان کاملا معلوم باشد . اگر قرارداد برای ارائه کار تولیدی یا خدماتی و غیره باشد باید مدت زمان آن در قرارداد قید شود و برای اشخاص حقیقی و حقوقی هم تفاوت نمی کند.

در عقد قرارداد باید مبلغ قرارداد معلوم باشد

در متن عقد قرارداد باید ثمن معامله یا مبلغ رد و بدل شده و جزییات تعهدات مالی آن مشخص شده باشد . اینکه چه سقفی از هزینه ها بر عهده چه کسی می باشد و سایر موراد مالی دیگر هم همینطور

محل انجام مورد معامله باید مشخص باشد

مثلا گاهی محل معامله تهران و محل اجرای مورد معامله باید اهواز باشد این مسایل باید دقیقا در قرارداد ذکر شود و معلوم باشد.

حق فسخ قرارداد باید در قرارداد معلوم باشد

اگر طرفین معامله برای اجرای قراداد نیازمند فراهم شدن شرایطی هستند و تمایل دارند که در صورت عدم مهیا شدن این شرایط قرارداد فسخ شود باید حق ان را در قرارداد قید نمایند و شرایط آن را تعیین کنند .

در عقد قرارداد عناوین ذیل باید وجود داشته باشد : عنوان قرارداد ، تعریف ، طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد ، مدت قرارداد ، مبلغ قرارداد ، شرایط قرارداد ، تعهدات طرفین ،تضمین ها ، حل و فصل اختلافات ، اصلاح قرارداد ، محرمانگی ، خاتمه قرارداد ،تعداد صفحات و نسخ و ضمائم و پیوست ها مشخص باشد.

 

 

بخوانید:

 ١٩ نکته کلیدی سنوات یا مزایای پایان کار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۵۴
computrer admin

اعتبار اسنادی LC

اعتبار اسنادی یک روش بین المللی در مبادله پول بین خریدار و فروشنده است در این روش بانک متعهد میشود مبلغی که خریدار به فروشنده بدهکار است را پرداخت کند این پرداخت وقتی انجام میشود که خریدار کالایی که خریداری کرده است را دریافت نماید و بانک تا پایان مراحل این معامله متعهد به پیگیری وضعیت معامله خواهد بود .

LC یا اعتبار اسنادی روشی مدرن و مناسب برای این گونه معاملات بوده و از سال ۱۹۳۳ توسط اتاق بازرگانی بین المللی ایجاد گردید و به آرزو و نیاز مهم بازرگانان برای یک مبادله کم خطر تر و دقیق تر جامه عمل پوشاند و به شکل یک قانون مدون و به نام مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی یا U.C.P.D.C در اختیار بازرگانان و تجار قرار گرفت.

طرفهای اعتبار اسنادی چه کسانی هستند و چه نقشی را در این نوع مبادله ایفا می کنند ؟

برای اینکه یک LC یا اعتبار اسنادی شکل بگیرد و بتوان با استفاده از آن در بازار بین المللی به مبادله و معامله پرداخت باید یکسری شرایط و طرف های ذینفعی وجود داشته باشند و هر یک مطابق با قوانین و مقررات تدوین شده توسط اتاق بازرگانی بین المللی عمل نمایند .

متقاضی در اعتبار اسنادی کیست و چه نقشی دارد ؟

متقاضی یک شخص حقیقی یا حقوقی بوده که به دلیل انجام معاملات بین المللی از بانک مشخصی درخواست گشایش LC می نماید و بانک پس از بررسی شرایط وی و دریافت درخواست ها تکمیل شده توسط وی حساب مورد نظر را نزد خود برای وی باز کرده و امکان پرداخت پول به فروشنده را از این طریق برایش فراهم می آورد .

بانک گشایش کننده اعتبار اسناد چگونه بانکی بوده و چطور این کار را انجام می دهد ؟

بانک گشایش کننده این حساب بنا به درخواست متقاضی یا به دستور یک ارگان دولتی اقدام به گشایش یک چنین حسابی نزد خود کرده و گشایش این حساب باید مطابق با قوانین و دستورالعمل های بین المللی انجام شود و نحوه پرداخت پول هم به فروشنده بر اساس قوانین و در صورت انجام تعهدات توسط آن صورت می گیرد و تا مادامی که این تعهدات انجام نشود اعتبار نزد بانک باقی خواهد ماند .

بانک کارگزار کیست و چه نقشی را در گشایش اعتبار اسنادی ایفا می کند ؟

این بانک عموما در کشور فروشنده قرار داشته و توسط بانک گشایش کننده انتخاب میشود کاری که بانک کارگزار انجام می دهد این است که اصل حساب و موجودی و اصلاحات مربوط به فروشنده را بررسی کرده و از بانک اصلی استعلام می کند و اگر بانک اصلی با دریافت اطلاعات و اسناد اجازه پرداخت را به وی داد این بانک اقدام به پرداخت مبلغ به فروشنده نموده و اگر بانک اصلی این اجازه را صادر نکند فقط مبادله اسناد را انجام خواهد داد در واقع بانک کارگزار یک رابط بین بانک اصلی و خریدار و فروشنده است و وظیفه بررسی اسناد و مدارک فروشنده و خریدار و حساب اعتبار اسنادی آن را بر عهده دارد .

در اعتبار اسنادی ذینفع اعتبار چه کسی است ؟

ذینفع اعتبار می تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی بوده و طرف اصلی خریدار محسوب بوده این شخص فروشنده محسوب شده و باید مطابق با قوانین و مقررات و دستورالعمل های صادر شده تحت عنوان شرایط حساب اسنادی کالایی که فروخته است را در مدت معین و مقرر شده با واسطه های قانونی ذکر شده در معامله به خریدار تحویل دهد. فروشنده ذینفع اعتبار است و از طریق فروش کالای خود نفع مورد نظر را کسب می کند و قطعا باید به تعهدات خود هم عمل نماید و این کار توسط بانک اصلی و بانک کارگزاری نظارت می گردد .

بانک تنظیم کننده چیست و چه نقشی دارد ؟

در گشایش حساب LC و انجام معمالات بین المللی و پرداخت پول آنها ممکن است یک بانک دیگر تحت عنوان بانک تنظیم کننده وارد میدان شده و اقدام به تایید بانک کارگزار و اعتبار خریدار نماید و پس از تایید انها خود اقدام به پرداخت وجه معامله کرده و کار انتقال پول را به فروشنده انجام دهد در این موارد وجود یک بانک ثالث دیگر ضرروی نخواهد بود و نقل انتقال پول و بررسی قوانین و اسناد و مدارک معامله توسط خود این بانک انجام میشود .

شرایط و مقررات اعتبار به چه مقرراتی گفته میشود ؟

شرایط و مقررات اعتبار قوانین و شرایطی است که بین فروشنده و خریدار در نظر گرفته میشود و هر دو ملزم به رعایت آنها خواهند شد برخی از این شرایط تعیین دقیق مشخصات کالا فروخته شده و مبلغ و سررسید اعتبار برای حمل و جابجایی اسناد و کالا است.

در اعتبار اسنادی اسناد ، مقرر چیست و چه کاربردی دارند ؟

یکسری اسناد در اعتبار اسنادی باید وجود داشته باشند که بدون انها معامله امکان پذیر نخواهد بود و پولی مبادله نخواهد شد این اسناد برخی باید توسط خریدار و برخی توسط فروشنده فراهم گردد و در اختیار بانک اصلی ، بانک کارگزار و یا بانک تنظیم کننده قرار بگیرند . بارنامه ، سیاهه تجاری ، گواهی مبداء ساخت ، سیاهه حمل ، گواهی بازرسی بین المللی اسناد پرداخت و قرارداد از این دسته اند . هر کدام از این اسناد در مرحله خاصی مورد بازرسی قرار گرفته و باعث میشود کالا برای انتقال به مرحله بعد راه پیدا کند .

در گشایش اعتبار اسنادی چه خطراتی ممکن است خریدار یا فروشنده را تهدید کند ؟

در هر معامله و تجارتی ممکن است خطرات و ریسک هایی خریدار و فروشنده را تهدید کرده و سرمایه انها را به خطر اندازد در این نوع معاملات هم خطرات خاص خودش وجود دارد که به برخی از آنها در ذیل اشاره میشود :

  • یکی از ریسک هایی که ممکن است در این روش معامله وجود داشته باشد کلاهبرداری و جعل اسناد مربوط به کالا است.
  • دومین خطر دستکاری در متن خود LC ممکن است رخ دهد البته در سال های اخیر به دلیل اینکه کلیه مراحل گشایش و بررسی اسناد به صورت الکترونیکی انجام میشود امکان یک چنین تقلباتی به میزان زیادی کمتر شده است اما همچنان احتمال آن وجود دارد و متقاضیان گشایش یک چنین حساب هایی باید دقت کافی را داشته باشند.
  • خطر دیگر که ممکن است سرمایه و کالای اشخاص را تهدید کند شرایط جنگ ، تحریم و قطع روابط کشورها بوده که در این شرایط ممکن است بانک های گشایش کننده و رابط و کارگزار اقدام به پرداخت پول و یا کالا نکنند برای همین کسانی که به این شکل تجارت می کنند قبل از هر معامله ای باید شرایط کشور طرف معامله و همچینین قوانین حاکم در این کشورها و شرایط بین المللی را در نظر بگیرند تا متضرر نشوند و سرمایه خود را از دست ندهند .

به بیان ساده مراحل گشایش اعتبار چیست ؟

گشایش LC به بیان ساده از چهار مرحله تشکیل شده است :

  • در این مرحله اعتبار در بانک گشاینده باز میشود قبل از اینکه خریدار و فروشنده برای گشایش اعتبار اقدام کنند باید بر سر معامله توافق کرده باشند و اسناد مربوط به این معامله را در اختیار بانک گشاینده قرار داده تا ثابت کند معامله ای در راه است و بعد از ارائه این اسناد و مدارک درخواست خود را برای گشایش اعتبار اعلام نمایند .
  • در مرحله دوم بعد از اینکه خریدار اسناد مربوط به کالای مورد نظر خود را به بانک گشاینده ارائه کرد این اسناد در اختیار فروشنده قرار گرفته تا به تولید و ساخت و بسته بندی کالای درخواستی اقدام نماید و مطمئن باشد که کالای درخواستی خریدار دارد و این اطمینان را بانک گشاینده با ارائه اسناد خریدار به وی می دهد.
  • بعد از اینکه کالای درخواستی ساخته شد از طریق بانک گشاینده به خریدار تحویل داده شده و مبلغ آن هم از طریق همان بانک گشاینده به فروشنده پرداخت میشود .
  • در مرحله اخر هم خریدار کالایی را که سفارش داده بود از گمرک کشور خودش و بنادر مربوطه دریافت کرده و اسناد دریافت را امضاء و در اختیار رابط قرار می دهد .

به بیان ساده مراحل گشایش اعتبار اسنادی در همین ۴ مرحله خلاصه شده است توافق برای معامله ، ارسال درخواست تولید کالا به فروشنده ، ساخت کالا و ارسال آن به خریدار و پرداخت وجه و دریافت کالا توسط خریدار اما جزییات دیگری هم در این روند وجود دارد که ممکن است فقط مختص خریدار و یا فروشنده باشد مثلا خریدار باید اجازه واردات و ثبت سفارش را در کشور خود دریافت کند و باید برای بیمه کالای خریداری شده هم از یکی از بیمه های بین المللی استفاده نماید . یکی از کارهایی که باید فروشنده انجام دهد تهیه بارنامه ، سیاهه کالا و گواهی مبداء است و در انتهای کار هم خریدار باید پروانه سبز گمرکی را به بانک ارائه نماید .

استفاده از اعتبار اسنادی چه مزیت هایی برای خریدار و فروشنده و بانک عامل و دولتها دارد ؟

یک چنین معامله ای به دلیل اینکه طرف های مختلفی دارد در نتیجه همه آنها هم از آن ذینفع هستند یعنی هم خریدار و هم فروشنده و هم بانک های رابط و هم دولتها به نسبت مسئولیت خود از آن نفع می برند مثلا این روش معامله برای خریدار این مزیت را دارد که می تواند قبل از پرداخت پول به صورت تقریبا دقیق از مشخصات و نوع کالا و کیفیتی که سفارش داده است مطلع شود و اگر مطابق با سفارشش نبود از پرداخت پول امتناع نماید فروشنده هم می تواند مطمئن شود پول کالایی را که تولید کرده دریافت خواهد کرد چون طرف معامله وی برای پرداخت پول بانک گشایش کننده و عامل است و باید نسبت به پرداخت وجه تولید کننده اقدام کرده و نسبت به تعهد داشته باشد .

بانک ها در این نوع معامله نفع خود را می برند انها برای خدماتی که به خریدار و فروشنده ارائه می دهند کارمزد دریافت می کنند و البته تعهدی هم در قبال کالاهای تقلبی و بی کیفیت نداشته و اسناد کالاها را فقط به لحاظ تئوری و ظاهری بررسی می کنند در نتیجه با ارائه این خدمات و دریافت کارمزد سود خود را دریافت می نمایند و اگر هر کدام از طریفین کارمزد بانک را پرداخت نکنند بانک می تواند از کالای مبادله شده کارمزد خود را بردارد.در نهایت دولت ها با نظارتی که بر ورود و خروج ارز و کالا از کشور دارند می توانند در بحث مالیات ها سهم خود را از یک چنین معاملاتی بردارند .

 

اعتبار اسنادی چند نوع است ؟

  • اعتبار اسنادی وارداتی و صادراتی : اعتباری که خریدار داخل کشور خودش برای واردات کالا ایجاد می کند اعتبار اسنادی وارداتی نامیده میشود و این این اعتبار برای شخص خریدار در کشور خود LC صادراتی محسوب میشود .
  • اعتبار اسنادی مدت دار : این نوع حساب LC مدت دار حداکثر یکساله است و بانک می تواند برای پرداخت وجه به فروشنده تا یکسال از زمان تعیین شده استفاده نماید .
  • اعتبار اسنادی قابل برگشت : این نوع حساب اسنادی قابل برگشت دارای شرایط خاصی است و عموما مورد وثوق فروشنده نمی باشد چون در این نوع LC خریدار و فروشنده می توانند در شرایط گشایش بدون اطلاع فروشنده تغییر ایجاد کنند و از آنحایی که این تغییرات می تواند به نفع فروشنده نباشد مورد وثوق وی واقع نشده و می تواند وارد آن نشود .
  • اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت : در این نوع LC خریدار و فروشنده باید قبل از هر نوع تغییر در آن یکدیگر را مطلع کنند و بدون موافقت هر دو امکان ایجاد تغییر در این نوع اعتبار وجود نخواهد داشت و فروشندگان عموما از این نوع بیشتر استقبال می کنند چون معامله انها بیشتر تضمین می کند .
  • اعتبار اسنادی قابل انتقال : در این نوع LC ذینفعان می توانند اعتبار خود را به اشخاص دیگر منتقل نمایند البته می تواند این انتقال کامل و یا فقط بخشی از اعتبار باشد .
  • اعتبار اسنادی تایید شده : گشایش اسنادی تایید نشده علاوه بر اینکه بانک گشایش کننده و یا بانک کارگزار باید اسناد را تایید کند بانک مرکزی کشور گشایش کننده هم باید این نوع از LC را تایید نماید تا وجه قانونی و معتبر پیدا نماید .
  • اعتبار اسنادی ماده قرمز : این نوع گشایش اسنادی شرایط متفاوت تری دارد و فروشنده می تواند برای ارسال کالای خود پیش پرداخت دریافت نماید علت اینکه این نوع LC را ماده قرمز نامگذاری کرده اند این بود که برای بار اول که این قانون مورد تصویب قرار گرفت بانکی که مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به فروشنده پرداخت کرد اسناد آن را با خودکار رنگ قرمز مرقوم نمود و از آن پس این نام به وی اعطا گردید .
  • حساب LC گردان : در این LC بعد از انجام هر معامله دوباره حساب نزد بانک شارژ شده وبرای معامله بعد آماده می شود و در معاملات بعدی دیگر نیاز به افتتاح حساب جدید نخواهد بود .
  • حساب LC غیر قابل انتقال : در این نوع گشایش امکان انتقال LC  به شخص دیگری وجود نخواهد داشت و در معاملات بین المللی هم مبنا بر غیر قابل انتقال بودن قرار داده میشود مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد در ایران هم همینطور است و برای انتقال حساب تایید بانک مرکزی لازم است .
  • حساب LC نسیه : در این نوع حساب های LC پرداخت وجه معامله به فروشنده بلافاصله و پس از دریافت کالا انجام نمیشود و فروشنده به خریدار فرصت می دهد بعد فروش کالا پول آن را پرداخت نماید .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۴۲
computrer admin

ثبت سند در نرم افزار حسابداری

سند حسابداری در ابتدا به برگه ای گفته میشود که رویداد مالی در آن نوشته شده و شرح جزییات آن داده میشود در گذاشته همه امور مربوط به حسابداری و اسناد مربوط به آن به صوت دستی و سنتی انجام میشد اما با پیشرفت تکنولوژی و علوم مربوط به این حرفه روش های دستی آرام آرام مسوخ گردید و شرکتها و بنگاههای اقتصادی ترجیح دادند با علم روز پیش رفته و از روشهای جدید برای انجام و رتق و فتق مسایل مالی خود استفاده نمایند . سند حسابداری می تواند به صورت یک فرم اولیه باشد که فقط یک رویداد مالی در ان نوشته شده و بعد از اینکه از وقوع ان اطمینان حاصل شد در دفاتر قانونی نظیر دفتر کل و دفتر روزنامه و معین وارد گردد .

 

اشخاصی که در این حیطه کار می کنند باید کلیه مفاهیم این حرفه را شناخته و با آنها کار کرده باشند و بتوانند به تجزیه و تحلیل اسناد مختلف بپردازند . ثبت سند اولین و مهترین کاری است که در حسابداری انجام میشود و اگر استارت این کار درست زده نشود سایر معادلات و امور پیوست ان هم به اشتباه جلو رفته و همه امور بهم می ریزد برای همین شناخت مفاهیم این حوزه بسیار مهم و حائز توجه است .

حساب عموما به چه اسنادی گفته می شود و چه آیتم هایی دارد ؟

همانطور که بالا هم به آن اشاره شد هر رویداد مالی که رخ می دهد شرح آن در یک فرم جداگانه ثبت می گردد این رویداد مالی و ثبت آن را حساب می گویند حساب ها به هر شکل و در هر حجمی که باشند سه جزء مهم دارند که فردی که به این امور گمارده میشود باید آنها را خوب بشناسد و اشتباه نکند .

در فرم های ثبت همیشه یک عنوان حساب ، یک طرف بدهکار و یک طرف بستانکار وجود دارد . طرف بدهکار و بستانکار در این اسناد بسیار مهم هستند و اگر جابجا نوشته شوند می توانند در نتیجه کلیه مدارک دیگر نظیر صوت های مالی، ترازنامه و غیره هم تاثیر بگذارند. بعد مشخص شدن بدهکار و بستانکار بودن هر رویداد مالی باید به سراغ عناوین دیگر برویم این عناوین شامل دارایی ها ، بدهی ها ، درآمد ، حقوق صاحبان سرمایه و هزینه ها هستند .

 

ثبت سند نرم افزار حسابداری با چه هدفی انجام می شود ؟

هر امری که در واحد مالی انجام میشود باید هدف مشخصی داشته و در نهایت به نتیجه مشخصی هم منجر شود ثبت در حسابداری با هدف گرداوری و جمع آوری اسناد و مدارک مالی و ایجاد نظم و انظباط در آنها انجام میشود تا این اسناد به مرور زمان از بین نرفته و دستکاری نشوند و همچنین مفقود نگردند . همه مدارک مالی باید حفظ و نگهداری شوند چون امور مربوط به مالیات ها و غیره همه بر اساس این مدارک انجام میشود و در صورت وجود نقصی در آنها می تواند جرایم سنگینی را برای شرکتها و بنگاههای اقتصادی به بار آورد . برای همین کارفرمایان این قسمت از امور شرکتهای خود را عموما به افراد متبحر و دارای دانش کافی می سپارند .

رویداد مالی چه به اموری گفته میشود ؟

همه فعالیت های مالی اعم از خرید ، فروش ، پراخت ها و دریافت که در سازمان و بنگاه اقتصادی منجر به تغییر در دارایی ها و بدهی ها و حقوق صاحبان سرمایه میشود را رویداد مالی می گویند . خرید می تواند خرید مواد اولیه ، کالا یا خدمات بوده و فروش هم می تواند به همین ترتیب فروش کالا ها و محصولات تولید شده و خدمات باشد دریافت ها و پرداخت های یک سازمان می تواند شامل پرداخت حقوق پرسنل ، پرداخت پول خرید مواد اولیه ، پرداخت هزینه های مربوط به اب و برق و گاز و غیره باشد و دریافت ها هم قطعا پولی است که به هر طریقی وارد سازمان می گردد.

اصلاح اسناد و مدارک مثبته در سازمان به چه مدارکی اطلاق میشود ؟

مدارکی مانند فاکتور خرید ، فاکتور فروش ، قبوض آب و برق ، گاز و تلفن و رسید بانکی و غیره که ثبت و نگهداری آنها مانند سایر مدارک ضروری می باشد را مدارک مثبته می گویند .

دفاتر قانونی شامل چه دفاتری بوده و چه اطلاعاتی در آنها ثبت می گردد ؟

رویداد های مالی باید در یک محل مشخص ثبت شود این محل بر اساس استاندارد های قانونی مشخص شده و قوانین خاصی هم باید در استفاده از انها رعایت گردند . دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر معین و دارایی دفاتری هستند که کلیه رویدادهای مالی در آنها نوشته و نگهداری میشود نحوه ثبت اطلاعات در این دفاتر قوانین و استاندارد های خاص خودش را دارد . دفتر روزنامه و دفتر کل دفاتر قانونی و رسمی بوده و دفتر معین و دارایی دفاتر غیر رسمی و یا کمکی محسوب میشوند .

دفتر روزنامه به چه دفتری گفته میشود ؟

دفتری که رویدادهای مالی به صورت روزانه و با ثبت دقیق جزییات در آن انجام میشود را دفتر روزنامه می گویند در دفتر روزنامه باید عنوان دقیق رویداد ، تاریخ وقوع آن و جزییات پرداختی ها و دریافتی ها مشخص باشد . دفتر روزنامه اولین سند رسمی ثبت مدارک و اطلاعات مالی بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای نگارش آن باید استاندارد های حسابداری کاملا رعایت گردد تا در بررسی های بازرسین مالی و مالیاتی قابل استناد باشد .

دفتر کل چیست و چه کارکردی دارد ؟

این دفتر دومین سند اطلاعات مالی بوده و کلیه رویداد های ثبت شده در دفتر روزنامه با رعایت استاندارد های خاصی به آن منتقل میشود . انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل به این شکل است که ابتدا دفتر کل شماره گذاری شده و پلمپ میشود بعد حساب های بدهکار به ترتیب تاریخ در دفتر روزنامه شناسایی شده و به همان شکل هم به دفتر کل منتقل می گردد یعنی شماره رویداد در ستون مربوطه نوشته شده و در ستون تاریخ ، تاریخ رویداد قید می گردد در مرحله بعد مبلغ بدهکار و بستانکار هم در ستون های تعیین شده وارد می گردند و شرح مختصری از رویداد هم نوشته میشود در ستون عطف دفتر کل شماره صفحه دفتر روزنامه قید می گردد تا بعدا به راحتی قابل رد یابی باشد این کار در دفتر روزنامه هم تکرار می گردد یعنی شماره صفحه دفتر کل در ستون عطف دفتر روزنامه ثبت می گردد درنهایت هم جمع بدهکار و بستانکار مشخص شده و در ستون تعیین شده نوشته میشود .

برای ثبت سند حسابداری باید چه مراحلی طی شود ؟

  • در مرحله اول باید کلیه رویداد های مالی و اسناد مثبته شناسایی گردند هر فعالیتی که منجر به ورود یا خروج پول از سازمان گردد را رویداد مالی می گویند . بنابراین هیچ چیر نباید از قلم بیفتد از خریدن یک خودکار برای سازمان تا فروش محصولات تولید شده همگی رویداد مالی محسوب شده و باید ثبت و نگهداری شوند . آنچه که در مورد رویدادهای مالی باید نگهداری شود کلیه مدارک مربوط به آن است مثلا فاکتور های خرید یا فروش ، چک های دریافتی یا پرداختی ،  نرم افزار حسابداری سفته ، سند و هر چیز دیگری که مربوط به آن فعالیت های مالی میشود .
  • در مرحله دوم ثبت اسناد باید کلیه اطلاعات ثبت شده تجزیه و تحلیل گردند تجزیه و تحلیل اطلاعات در فرایند های مالی از جایگاه مهمی برخوردار است زیرا تا وقتی این تجزیه تحلیل ها صورت نگیرد اسناد نگهداری شده حکم مدارک خام را داشته و به هیچ دردی نمیخورند تجزیه و تحلیل است که مدارک را قابل ارائه ، استناد و استفاده می نماید .
  • بعد از اینکه همه رویداد های نوشته شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت باید برای رویت مقام های بالاتر چاپ شده و به تایید آنها برسد هر شخصی که در سازمان مجاز به بررسی این اسناد است باید آنها را رویت کرده و بعد از بررسی های لازم در صورت عدم نقص تایید و امضاء نماید تا این مدارک معتبر گردد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۳۴
computrer admin