دنیای نرم افزار و تکنولوژی

مکانی برای آشنایی با دنیای نرم افزارهای کامپیوتر

دنیای نرم افزار و تکنولوژی

مکانی برای آشنایی با دنیای نرم افزارهای کامپیوتر

بایگانی

PCI-Express 5.0 با پهنای باند 64 گیگابایتی معرفی شد

پنجشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵ ب.ظ

احتمالاً می دانید PCI Express 3.0 که سال 2010 عرضه شده، بیش از حد ماندنی شده است اما همین چند روز قبل بود که AMD برای اولین بار PCIe 4.0 را با پهنای باند دو برابری به مادربردهای رده مصرف کننده آورد. کارگروه علایق ویژه PCI-SIG که پشت استاندارد PCI Express قرار دارد، حالا می‌کوشد توسعه نسخه‌های جدیدتر سریع‌تر صورت بگیرد و به همین منظور تنها با گذشت دو سال از معرفی PCIe 4.0، امروز شاهد عرضه مشخصات رسمی PCIe 5.0 بودیم که یک‌بار دیگر پهنای باند را دو برابر می‌کند.

می‌توان گفت استاندارد جدید PCIe 5.0 که بر پایه PCIe 4.0 ساخته شده است، در ادامه همین نسخه است. این استاندارد جدید یک‌بار دیگر نرخ تبادل را دو برابر افزایش داده و حالا به 32 میلیارد تبادل در ثانیه (گیگاترانفسر در ثانیه) می‌رسد. به عبارتی دیگر، پهنای باند یک شکاف PCIe x1 تقریباً به 4 گیگابایت در ثانیه و پهنای باند یک شکاف x16 به نزدیک به 64 گیگابایت در ثانیه می‌رسد. برای درک بهتر این موضوع شاید بد نباشد اشاره کنم پهنای باند یک شکاف PCIe 1.0 x16 تنها 4 گیگابایت در ثانیه است، بنابراین ظرف یک دهه و نیم اخیر تعداد خطوط ارتباطی لازم برای ارائه پهنای باند 4 گیگابایت در ثانیه به یک شانزدهم کاهش یافته است.

سازندگان می‌توانند از پتانسیل بالای PCIe 5.0 برای افزایش سرعت انتقال دادها یا کاهش پیچیدگی طراحی بهره بگیرند. این استاندارد امکان دست یابی به کارایی بالاتر را می‌دهد اما در عین حال سازندگان می‌توانند از تعداد کمتری خط ارتباطی برای ارائه کارکردهای مورد نظرشان استفاده کنند که طراحی محصولات را ساده‌تر می‌کند. این تنها بخش تئوری PCIe 5.0 است، در بخش طراحی فیزیکی PCIe 5.0 پایه استانداردهای ارتباطی آتی خواهد بود و اینتل اعلام کرده فناوری ارتباطی CXL را بر پایه PCIe 5.0 طراحی کرده‌اند.

حال باید منتظر ماند و دید چند سال با به‌کارگیری PCIe 5.0 در محصولات رده مصرف کننده فاصله داریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۰۹
computrer admin

سخت افزار

نظرات  (۱)

⠀⠀

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی